KALENDÁŘ

BILANCE ROKU 2014: FILMAŘI MAJÍ ZA SEBOU DALŠÍ ÚSPĚŠNÝ ROK, DAŘILO SE ZEJMÉNA REKLAMĚ A ZAKÁZCE

Tisková zpráva APA

Každoroční přehled obratů členů APA v jednotlivých oblastech filmového průmyslu ukázala již pátý rok po sobě nárůst filmové produkce v České republice – oproti roku 2013 se zvýšil obrat českých produkčních společností sdružených v Asociaci producentů v audiovizi o 18%, ve srovnání s rokem 2012 vzrostly obraty českých producentů dokonce o 46%. Jednoznačnými tahouny českého filmového průmyslu jsou opět zahraniční zakázka a reklama, převážně také zahraniční. Naopak, česká filmová a televizní výroba nezávislých producentů po dvou úspěšných letech téměř o pětinu poklesla.

Ve srovnání s rokem 2013 se obraty českých produkcí v oblasti reklamy zvýšily z 1,392 na 1,960 mld Kč a dosáhly tak čtyřicetiprocentního nárůstu. Kromě oživení ekonomik USA, Evropy ale i Česka k tomu velkou měrou přispěla i proexportní fiskální politika ČNB.

Český filmový průmysl se postupně vrací na své konkurenceschopné postavení v oblasti zahraničních filmových a TV produkcí, které přilákal do Čech systém filmových pobídek, zavedený v roce 2010. Jejich obrat poprvé od propadu v roce 2004, kdy byly mimo jiné zavedeny filmové pobídky v Maďarsku, dosáhl 3,3 mld. Kč a ve srovnání s rokem 2013 tak vzrostl o 18%. Kromě již zmiňované proexportní politiky ČNB k tomu přispělo zejména navýšení rozpočtu kapitoly Státního fondu kinematografie na filmové pobídky z 300 mil Kč v roce 2012 na 500 mil Kč v roce 2013 a následně na 800 mil Kč v roce 2014. Kromě tzv. uznatelných nákladů, které procházejí důkladným auditem a z nichž zahraniční producent dostává zpět 20%, dosahovaly podle statistiky APA další náklady zahraničních filmových společností v České republice až 12% obratu. Předpokládáme, že plně funkční filmové pobídky by v loňském roce mohly přinést zahraniční investici do české ekonomiky ve výši do 5 mld Kč.

Nejvýznamnějším zahraničním projektem, který se v loňském roce natáčel v ČR, byla druhá řada televizního seriálu Mušketýři, který právě vysílá TV Prima. BBC zde prostřednictvím české společnosti Czech Anglo Productions investovala během natáčení obou řad tohoto úspěšného seriálu více než 600 mil Kč. Stala se tak druhým nejvýznamnějším „pobídkovým“ televizním projektem po seriálu Borgiové (ETIC FILMS), při jehož natáčení dostaly české daňové subjekty zakázky za více než 1 mld Kč.

Po čtyřech letech se zastavil postupný růst obratů členů APA v oblasti české filmové a televizní produkce, snížily se téměř o 20%, a to ze 795 mil Kč v roce 2013 na 646 mil Kč v roce loňském. Nepodařilo se jim výrazněji se prosadit zejména u zakázkové či koprodukční seriálové výroby v České televizi jako v roce předešlém. Nicméně podíl externí výroby zadávané externím producentům formou koprodukčních nebo zakázkových smluv v ČT se opět zvýšil:

Podíl externí výroby v ČT (nezahrnuje sport, zpravodajství, akvizice) v roce 2014:

 

2010

2011

2012

2013

2014

Podíl externí výroby

27%

31%

39%

41%

45%

 (Zdroj: Česká televize)

V kinech přibylo diváků, český film stále táhne

Česká kina v roce 2014 uvedla 263 premiér, což je mírný pokles oproti roku 2013. Z celkem 56 premiérových snímků z domácí produkce bylo 31 hraných celovečerních filmů (25 v roce 2013), 24 dokumentů (17 v roce 2013), obnovené premiéry se dočkala i digitálně restaurovaná verze snímku Ostře sledované vlaky. Do kin v České republice přišlo v roce 2014 celkem 11,558 mil. diváků, což je ve srovnání s předchozím rokem o 500 tisíc diváků více a znamená to přibližně pětiprocentní nárůst. Podle údajů Unie filmových distributorů (UFD) dosáhly tržby v loňském roce rekordních 1,463 mld. Kč, přestože se průměrné vstupné snížilo ve srovnání s předchozím rokem o necelá 2%.

Srovnání návštěvnosti a tržeb v českých kinech mezi roky 2013 a 2014

Rok

Představení

Diváků

Čisté tržby

Prům. vstupné

2013

413 251

11 057 559

1 424 245 647 Kč

128,80 Kč

2014

438 405

11 558 586

1 462 670 233 Kč

126,54 Kč

Nejnavštěvovanějším filmem roku 2014 se již téměř tradičně stal český snímek, tentokrát pohádka Jana Svěráka Tři bratři a mezi deset nejnavštěvovanějších titulů se vloni dostaly celkem 3 české filmy.

Výsledky filmů - TOP 10 za rok 2014

               

Poř.

Titul

Distributor

Premiéra

Produkce

Předst

Diváci

Tržby

1

Tři bratři

Bioscop/AQS

14.8.14

CZ

13 077

661 378

73 549 281

2

Hobit: Bitva pěti armád

Warner Bros

11.12.14

NZ

8 225

566 694

87 368 947

3

Jak vycvičit draka 2

CinemArt

19.6.14

US

11 122

423 903

56 259 653

4

Vlk z Wall Street

Bontonfilm

16.1.14

US

5 370

297 510

41 203 347

5

Rio 2

CinemArt

10.4.14

US

9 156

257 765

31 405 727

6

Babovřesky 2

Falcon

20.2.14

CZ

6 022

245 494

31 508 187

7

Něžné vlny

Falcon

9.1.14

CZ

5 939

232 717

30 104 929

8

Interstellar

Warner Bros

6.11.14

US

5 097

231 241

32 143 828

9

Tučňáci z Madagaskaru

CinemArt

27.11.14

US

5 848

225 767

26 365 220

10

Transformers: Zánik

CinemArt

26.6.14

US

6 308

214 466

32 592 478

 

Následující tabulka uvádí seznam snímků, které se v minulých letech umístily na prvním místě žebříčku návštěvnosti – za posledních 10 let byl celkem 9x nejnavštěvovanějším filmem český snímek.

Nejnavštěvovanější filmy v ČR v letech 2005-2014

Rok

Titul

Počet diváků v roce uvedení

2014

Tři bratři

661 tis

2013

Babovřesky

652 tis.

2012

Doba ledová 4: Země v pohybu

671 tis.

2011

Muži v naději

852 tis.

2010

Ženy v pokušení

1 232 tis.

2009

Líbáš jako bůh

905 tis.

2008

Bathory

912 tis.

2007

Vratné lahve

1 254 tis.

2006

Účastníci zájezdu

788 tis.

2005

Román pro ženy

551 tis.

Tato data potvrzují výsledky výzkumu českého audiovizuálního trhu, který ve spolupráci s agenturou Millward Brown realizovala v závěru loňského roku APA. Podle něj si většina české populace český film spojuje s kvalitou (88%) a jedinečností (78%), má dlouhou historii (84%) i dobré jméno ve světě (76%). Nadpoloviční většina obyvatel ČR je přesvědčena, že kvalita českých filmů je stále stejná, či se zvyšuje. Láká je hlavně blízkostí a obsahovou srozumitelností., film si vybírají zejména kvůli oblíbenému žánru a hereckému obsazení.

Podíl domácí produkce na celkové návštěvnosti se v roce 2014 lehce snížil na 23,8%. Česká republika sice klesla ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi z 6. na 11. místo, ale už dvanáct let si udržuje místo ve skupině zemí s podílem větším než 20%.

<<< ZPĚT