KALENDÁŘ

2016: rok stabilizace financování kinematografie a rekordního zájmu o českou produkci u diváků

Po šesti letech výrazného růstu naznačují obraty členů APA stabilizaci – celkový obrat českých produkčních společností sdružených v Asociaci producentů v audiovizi ve srovnání s rokem 2015 zůstává přibližně na úrovni loňského roku, poklesl o čtyři procentní body. Pokles reklamních produkcí cca o 180 mil Kč a zakázkových o 236 mil Kč ve srovnání s loňským rokem totiž nedokázaly kompenzovat zvýšené obraty české filmové a televizní tvorby, jež se vyšplhaly na nejvyšší hodnotu od roku 2002, kdy APA začala obraty svých členů sbírat a analyzovat. Minulý rok však je v mnoha ohledech pro české producenty možné hodnotit jako příznivý, po šesti letech setrvalého růstu je mírná stagnace přirozená.

Jednoznačnými tahouny audiovizuálního trhu jsou opět zahraniční zakázka a reklama, převážně také zahraniční. Vloni se nezávislým producentům opět dařilo také v oblasti české filmové a televizní výroby.

 

mil CZK

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Český film

390

243

386

487

795

613

880

800

577

621

739

795

646

852

921

Zahraniční

4 545

5 024

1 542

1 961

1 371

2 133

705

744

943

1 036

1 564

2 840

3 354

3 704

3 575

Reklamy

2 237

2 371

2 107

2 048

1 804

2 132

1 937

1 489

2 060

2 162

1 772

1 392

1 960

2 203

2 027

Celkem

7 172

7 638

4 035

4 496

3 970

4 878

3 522

3 033

3 580

3 819

4 075

5 027

5 960

6 759

6 523

Ve srovnání s rokem 2015 se obraty českých produkcí v oblasti reklamy snížily z 2,203 mld Kč na 2,2027 mld Kč a dosáhly tak osmiprocentního poklesu. Jednoznačně nejvýznamněji to ovlivnila novela silničního zákona, jež prodloužila lhůty k získání povolení na zábory lokací. Vstoupila v platnost k 1.1.2016 a podle reklamních produkcí dramaticky snížila jejich flexibilitu vůči zahraničním partnerům, a přišly tak přibližně o pětinu zakázek.

Kromě nákladů, které prošly účetnictvím českých produkcí, zde jejich zahraniční klienti v oblasti reklamy utratili za cestovní náklady, ubytování a stravování zahraničních štábů v průměru dalších 5-10 % objemu zahraničních investic.

V oblasti zahraniční televizní a filmové zakázky se zastavil trend setrvalého růstu. Obrat překročil 3,5 mld. Kč, ve srovnání s rokem 2015, který byl nejúspěšnější za posledních 12 let, ale poklesl o 4 %. To vše navzdory pokračování proexportní politiky ČNB, stabilizaci financování filmových pobídek na 800 mil Kč v rámci rozpočtu Státního fondu kinematografie již třetí rok po sobě a po dobré zkušenosti zahraničních štábů z předchozích natáčení v ČR. Stávající kapacity českého filmového průmyslu tak v současné době zřejmě dosahují svých limitů, a to jak v oblasti infrastruktury, tak kvalifikované pracovní síly.

Kromě tzv. uznatelných nákladů, které procházejí důkladným auditem, a z nichž zahraniční producent dostává zpět 20 %, dosahovaly podle statistiky APA další náklady zahraničních filmových společností v České republice v průměru 5–10 % dalších zahraničních investic.

Vloni se opět točilo hodně nákladných a dobových projektů, opět se mezi pobídkami výrazně prosadila televizní seriálová tvorba – všechny tři nejnákladnější projekty natáčené v loňském roce byly televizní seriály. Podle údajů Czech Film Commission strávily zahraniční produkce v ČR vloni celkem kolem 1000 natáčecích dnů, podle typu projektu se pak pohybovaly mezi 6 až 126 dny v případě historického televizního seriálu Britannia.  Nejvyšší zahraniční investici ve výši cca 1,1 mld Kč přineslo natáčení historického seriálu Knightfall, na kterém se podíleli členové APA Stillking Films a Barrandov Studios.  Britannia do ČR vloni prostřednictvím společnosti Film United přinesla další miliardovou investici. Třetím finančně nejnákladnějším projektem v loňském roce byl opět televizní seriál Genius pro National Geographic Channel, jež sleduje životní osudy Alberta Einsteina, na jeho produkci se na české straně podílela společnosti Stillking Films.   

Zahraničním projektem, který v loňském roce obdržel nejvyšší vyplacenou pobídku, byl pátý, zatím poslední film v řadě upírské ságy Underworld: Krvavé války, prostřednictvím Lakeshore International a Stillking zde investoval uznatelné náklady ve výši 0,86 mld Kč. Pokračování seriálu Legends, jež se zde natáčelo prostřednictvím Stillking Films a třetí série Crossing Lines (Film United) zde dohromady vyúčtovaly uznatelné náklady ve výši dalších 0,8 mld Kč. Na filmové pobídky vloni dosáhlo i více než deset českých celovečerních filmů a televizní seriál Mamon z produkce HBO. Vzhledem k novele zákona o audiovizi, jež systém filmových pobídek českým producentům více otevírá, bude tato bilance v příštím roce zřejmě ještě příznivější.

Nejvýznamnější změnou ve srovnání s loňským rokem je stabilizace trendu růstu v oblasti české filmové a televizní produkce. Obraty členů APA ze 852 mil Kč v roce 2015 zvedly na 921 mil Kč a od roku 2002, kdy APA statistiku zpracovává, dosáhly rekordního čísla. Největší kredit náleží Státnímu fond kinematografie, který po schválení nového zákona o audiovizi disponuje vyššími prostředky na podporu původní české tvorby, což se po propadu v roce 2014, způsobeném přechodem na nový systém, poprvé projevilo v roce 2015.  Předpokládáme, že systematická podpora nového Fondu, a především navýšení jeho rozpočtu, ke kterému došlo schválením novely audiovizuálního zákona v loňském roce, bude mít další pozitivní dopad na českou filmovou produkci v následujících letech.

Dalším důležitým zdrojem financování české tvorby je Česká televize, zde došlo v loňském roce k navýšení výroby nezávislých producentů, a to o 8 %. ČT uvádí v externí výrobě pouze zakázky a koprodukční projekty, které jsou řízeny nezávislými producenty, jejich podíl se tak po snížení v roce 2015 vrací ke standardu.

 

Srovnání podílu externí výroby v ČT (nezahrnuje sport, zpravodajství, akvizice):

 

2013

2014

2015

2016

Podíl externí výroby

39 %

38 %

29 %

37 %

(Zdroj: Česká televize)

Divácký zájem o domácí filmovou produkci posunul Českou republiku na 3. pozici v rámci EU

Česká kina v roce 2016 uvedla rekordních 345 premiér, z toho celkem 79 premiérových snímků z domácí produkce: 41 hraných celovečerních filmů (24 v roce 2015), 20 dokumentů (18 v roce 2015) a 4 animované. Obnovené premiéry se dočkaly i digitálně restaurované verze 13 snímků z filmotéky Národního filmového archivu. Do kin v České republice přišlo v roce 2016 celkem 15,622 mil. diváků, což je nejvyšší návštěvnost od roku 1993. Ve srovnání s předchozím rokem je to o 2,6 mil diváků více a znamená to přibližně dvacetiprocentní nárůst. Podle údajů Unie filmových distributorů (UFD) dosáhly tržby v loňském roce rekordních 2,011 mld Kč (o 20 % více než v roce 2015)

 

Srovnání návštěvnosti a tržeb v českých kinech mezi roky 2015–2016

Rok

Představení

Diváků

Čisté tržby

Prům. vstupné

2015

457 327

12 958 099

1 669 176 581 Kč

128,81 Kč

2016

471 202

15 621 923

2 011 044 198 Kč

128,73 Kč

Po loňském propadu zájmu o domácí produkci, kdy se nejnavštěvovanější český film umístil až na 12. místě, se filmoví diváci do kina na českou produkci vrátili, a hned s několika rekordními čísly. Následující tabulka uvádí seznam snímků, které se v minulých letech umístily na prvním místě žebříčku návštěvnosti – za posledních 11 let byl celkem 9x nejnavštěvovanějším filmem český snímek.

 

Nejnavštěvovanější filmy v ČR v letech 2006-2016[1]:

Rok

Titul

Počet diváků v roce uvedení

2016

Anděl Páně 2

914 tis

2015

Mimoni

831 tis.

2014

Tři bratři

661 tis

2013

Babovřesky

652 tis.

2012

Doba ledová 4: Země v pohybu

671 tis.

2011

Muži v naději

852 tis.

2010

Ženy v pokušení

1 232 tis.

2009

Líbáš jako bůh

905 tis.

2008

Bathory

912 tis.

2007

Vratné lahve

1 254 tis.

2006

Účastníci zájezdu

788 tis.

 

Nejnavštěvovanějších 10 filmů v českých a moravských kinech za rok 2016[2]:

Poř.

Titul

Produkce

Předst

Diváci

Tržby

1

Anděl Páně 2

CZ

8 801

913 767

110 385 631

2

Tajný život mazlíčků

US

11 314

510 953

67 484 804

3

Fantastická zvířata a kde je najít

UK

10 177

457 891

66 255 217

4

Lída Baarová

CZ

7 484

414 732

53 140 546

5

Dítě Bridget Jonesové

UK

7 284

394 810

56 032 880

6

Hledá se Dory

US

10 091

387 483

51 818 410

7

Teorie tygra

CZ

8 444

385 974

44 569 162

8

Bezva ženská na krku

CZ

6 874

372 581

50 161 809

9

Doba ledová: Mamutí drcnutí

US

9 490

366 548

49 436 367

10

Deadpool

US

6 619

350 751

48 537 383

 

Celkem přišlo v roce 2016 na české filmy 4,6 mil diváků, což je dvojnásobek ve srovnání s rokem předchozím. Kromě divácky nejúspěšnějšího Anděla Páně 2 (914 tis diváků) přilákaly diváky také snímky Lída Baarová, Teorie tygra a Bezva ženská na krku a další. Podíl návštěvnosti domácí produkce se po letech poklesu dramaticky zvednul na rekordních 29,5 %, což Českou republiku staví na třetí místo všech členských zemí Evropské unie[3].

 


[1] Zdroj: Unie filmových distributorů

[2] Zdroj. Unie filmových distributorů

[3] Zdroj: European Audiovisual Observatory

<<< ZPĚT