KALENDÁŘ

Čeští filmaři a fond kinematografie prezentovali filmové pobídky v Hollywoodu

Navýšení filmových pobídek na 25 %, úroveň služeb pro filmové štáby a potenciální projekty, které by se v nejbližších letech mohly v České republice natáčet, byly hlavními tématy jednání členů Asociace producentů v audiovizi (APA) a zástupců Státního fondu kinematografie, jež proběhla minulý týden v Los Angeles. "Uvědomujeme si silné konkurenční prostředí, a to nejen v Evropě, ve kterém by mohl český filmový průmysl obstát a udržet si vedoucí pozici na trhu. Proto vyjednáváme změnu v systému filmových pobídek. Do budoucna bychom chtěli pobídku zvýšit na 25 %, abychom se vyrovnali zemím se srovnatelnou úrovní filmařských služeb,“ řekla ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková. 

 

Během minulého týdne jednali čeští producenti a zástupci Státního fondu kinematografie s hollywoodskými studii a streamingovými platformami jako Netflix nebo Amazon Studios. Na setkáních nechyběli zástupci tzv. "majors" - velké šestky, tedy Fox, Paramount, Warner Bros., Disney, Sony i NBCUniversal, řada nezávislých producentů i poskytovatelé obsahu on-line, kteří čím dál častěji přesouvají výrobu vlastních filmů a seriálů do Evropy. Jedná se o nadnárodní společnosti s miliardovými ročními obraty, které produkují vlastní audiovizuální obsah s celosvětovým odbytem. „Zájem o produkci v České republice je velký a Praha má i nadále skvělou reputaci. Kombinace kvality, lokální kreativity s konkurenceschopnou cenou filmových štábů u nás je ideální zvláště pro seriály, které se v poslední době v České republice realizují“, shrnul jednání Tomáš Krejčí ze společnosti Milk and Honey Films.

 

Státní fond kinematografie a APA, ve spolupráci a generálním konzulátem ČR v Los Angeles, zorganizovali 28. září pro americké producenty pracovní snídani, kde došlo na prezentaci českého filmového průmyslu a panelovou diskusi. „Záměr zvýšit procento vratky jsme americkým producentům představili a věřím, že v kombinaci s našimi skvělými štáby a zázemím, které si zástupci společností z USA plně uvědomují, nás tento krok posouvá opět mezi absolutní špičku filmařských destinací na světě, tedy tam, kde ČR byla před masivním zaváděním pobídek mezi státy EU v letech 2000 až 2004,“ doplnila Helena Bezděk Fraňková.

 „Prezentovali jsme vysokou úroveň služeb, kreativitu a špičkovou profesionalitu našich filmařských profesí a především skutečnost, že nabízíme anglicky mluvící šéfy jednotlivých filmových departmentů, od kameramanů, filmových architektů, kostýmních výtvarníků až po postprodukční supervizory, takže je možné u nás kvalitně natočit projekt téměř jen s místními filmaři,“ uvedla vedoucí České filmové komise Pavlína Žipková. 

To potvrdil i americký producent seriálu Carnival Row Gideon Amir. Seriál pro Amazon Studios se v České republice točil od října 2017 do března 2018 a v nejbližších dnech by měly začít dotáčky. Tvůrci seriálu zde podle odhadu celkem utratí cca 1,6 miliardy korun na takzvaných uznatelných nákladech, tedy za služby a zboží hrazené českým subjektům.   „Česká republika má úžasnou filmařskou základnu. Neexistuje nic, absolutně nic, s čím by si čeští filmaři neporadili. Cokoli si vymyslíte, oni vždy přijdou se skvělým řešením,“ poznamenal Gideon Amir na adresu českých filmařů.

Výše uvedené benefity potvrdila i panelová diskuze, do které se zapojil přední americký expert na filmové pobídky Joseph Chianese. O zkušenosti z natáčení v ČR se podělili režisér Carnival Row Jon Amiel, showrunner seriálu Lore Sean Crouch a producent filmu Underworld: Blood Wars, Richard Wright. V případě, že Česká republika zvýší současnou pobídku z 20 % na 25 % a systém poskytování pobídek bude nadále trvale udržitelný a pro zahraniční investory predikovatelný, zvažují i možné vlastní investice do filmové infrastruktury, tedy primárně výstavby ateliérů včetně zázemí. To na osobní schůzce se zástupci ČR potvrdil Mark Binke (NBCU Executive Vice President – Production).

<<< ZPĚT