ASOCIACE PRODUCENTŮ V AUDIOVIZI
SILNÝ HLAS NEZÁVISLÉ AUDIOVIZUÁLNÍ TVORBY

CZ EN
ASOCIACE PRODUCENTŮ V AUDIOVIZI
SILNÝ HLAS NEZÁVISLÉ AUDIOVIZUÁLNÍ TVORBY

Radim Procházka

ACE Animation Special 3 (2023)

Zpráva o účasti v programu

21. – 26. březen 2023 – Dingle, Irsko

ACE Animation Special je návazný workshop organizovaný prestižním a praktickým uskupením ACE,
jehož jsem součástí. Workshopy ACE mají vynikající program i mentory. Vždy zde získám užitečnou
zpětnou vazbu. V oblasti animace, které se v posledních letech věnuji stále více než dříve, jsem
ovšem zatím žádný podobný producentský workshop neabsolvoval, takže to tentokrát bylo o to
zásadnější.

Při podobném setkání si člověk vždy uvědomí, jak respektovaná je česká animace v zahraničí. Na
rozdíl od dokumentárního či hraného filmu nabízím něco, co ode mne kolegové čekají, co chtějí, o
čem vědí že existuje a tradičně má vynikající úroveň. Ti, co „mají oko“ navíc z pár ukázek ocení
vynikající úroveň nabízeného „zboží“. Na druhou stranu stop-motion je bráno automaticky jako „arthouse“,
něco sice prestižního, drahého, ale následně ekonomicky ne až tak moc relevantního. Ale to
je pozice, kde jsem díky svojí ostatní produkci jako ryba ve vodě. Jednou „umělec“, vždycky „umělec“.

Přednášky byly nesmírně zajímavé a inspirativní. Vedoucí produkce ze dvou celovečeráků Wese
Andersona byl ale spíše organizátor, „fachidiot“ tabulek a čísel, nejvíce ho fascinovalo, že už natáčím,
i když nemám celý film zafinancovaný. Technologicky i z hlediska workflow mi jeho vystoupení
potvrdilo, že se v Animě zase tolik nelišíme, pouze natáčíme na dvacetkrát menším počtu scén. Zase
se ale nemusíme tolik koordinovat, věci si tvůrci mohou říci mezi sebou a efektivně měnit postup
v průběhu natáčení. Velmi zajímavá byla case study o holandskému filmu Kvík, který je pro mne
v mnoha směrech velmi relevantní. Například točili na 5 scénách, což je asi do budoucna naše cesta
ke kompromisu mezi velikostí produkce a termínem dokončení. Také bylo zajímavé, že producentka
označila za jedinou obsahovou „oběť“ skutečnost, že režisérka vzdala toho, aby babička kouřila.
Prestižní pozice Wese Andersona se naproti tomu zračí ve skutečnosti, že jeho postavy kouřit
mnohou. Mně se ptala analytička scénáře, zda jsem si vědom toho, že se naše osmiletá Babu v noci
dá dohromady s neznámými dospělými muži, což nás může limitovat při prodeji filmu do televizí.
Když jsem se ptal, jak by se v dnešním světě „pitchovala“ Pipi, dlouhá punčocha, říkala, že těžko a že
její nejnovější kanadské filmové zpracování se vyhnulo všem kontroverzním scénám. Někdy se cítím
trochu jako „dezolát“... Nejinspirativnější pro mne asi ale jako vždy byly přednášky, které mi otevírají
czela nové světy a obzory, což byla tentokrát například studie o vánočním speciálu BBC Gruffalo a
peripetiích spojených s jeho financováním, které byly završeny úspěšnou exploatací spojenou
s globálními zisky z merchendisingu.

Workshop měl pro mne velký význam. Nejen po stránce kontaktů, které jsem si díky němu vytvořil,
ale také po stránce osobního a profesního růstu.

Vyúčtování: celková částka: 1250 EUR // APA: 625 EUR // zbytek nákladů: vlastní zdroje